lördag 18 oktober 2014

Tips på en bra meny för en dag


Hej igen! Jag nästan skäms vad långt det blev med uppdateringen sedan förra inlägget. Bloggen är mitt liv som går lite upp och ner just nu. Men hur går det med vikt nedgången och utmaningen att hålla mig borta från sockret? Anledningen till att jag inte uppdaterade denna etiketten förra månaden var att jag inte har kunna följa mina mål, veckorna efter operationen. Kroppen har haft full upp med att läka ihop och jag har varit tvungen att stoppa i mitt ett antal smärtstillande mediciner för att läkningen har gjort så ont. Visste du att smärtstillande medicin ger ett starkt sockersug? Det har jag fått bevisat nu under 1 månad. Jag hade fått avsmak på socker fick under dessa veckor ett sockerbegär. Det gjorde att jag bara var tvungen att fylla kroppens begär under denna tiden. Men då fick jag samtidigt vara vaksam vad jag unnade mig för socker och hur mycket. Maten har också rubbats. Alla mål utan frukostarna har skilt sig vad jag brukar stoppa i mig. Trots att jag har varit sjukskriven under en längre period är jag noga med att äta efter min egna strukturerande matsedel. På vardagarna äter jag varje dag 1 tallrik med min hemmagjorda "basmuslie", se inlägget: Basmuslie med tuggmotstånd utan äpplemos. I muslin blandar jag även i 1 msk Chiapsyl. Istället för äpplemoset varierar jag smaktillsättningen med russin, rivet äpple eller päron (med skalet på). På helgerna väljer jag att lyxa till frukosten. En dag äter jag 2 kokta ägg, kaffe och två skivor hemma bakt bröd eller ett köpt grovt bröd med leverpastej eller vad som finns hemma och gurka eller en annan grönsak. Den andra helgdagen äter jag managrynsgröt med pumpafrö och valnötter, rivet äpple eller kanel, mjölk, 1 smörgås och kaffe.


För någon vecka sedan kände jag mig helt återställd från operationen. Nu var jag motiverad att fortsätta där jag startade. Här är en supergod lunch som jag vill dela med mig. "Auberginelasange med rädisor och vattenmelontärningar". Aubergine är en grönsak som är svartlila avlång inuti är den vit. Detta är en maträtt som lämpar sig att återanvända matrester från köttfärssås eller chili con carne. Om du inte har rester gör då en köttfärssås med lite vitlöksmak. Så här gjorde jag min Auberginelasange: Jag skivade auberginen och lade skivorna varva med chilie con carne i en ugnsfast form. På översta lagret hällde jag på 1 dl cream frech blandat med 1/2 deciliter riven ost. Laga gratängen i 20 minuter i 225 grader.


Jag läste i en måbra bok att det var viktigt att äta efterrätt varje dag. Det gör också att små suget minskar. Efterrätt som består av frukt i olika former är ett bra sätt att få i sig det frukt varje dag. Gör en fruktsallad på de sorter som du har hemma. I min fruktsallad som du ser på bilden innehöll: ananas, äpple(jag använde skalet för där sitter fibrerna), röda och gröna vindruvor, toppat med 1/4 deciliter uppvispad vispgrädde ( jag använder mjölkskumman vid så liten mängd grädde). Kaffe och fruktsallad är gott tillsammans. När jag har ätit Chiapsyl under 2 månader minskar min magsäck och mina matpotioner. Det gör att jag väljer att äta min lunch/efterrätt som mellanmål mellan lunch och middag.


Ser nu att jag fick fel bild för detta var egentligen den tänkta lunchen. Men det passar lika bra att byta de olika maträtterna. På bilden ser du "Sallad med chorizokorv med äggamos" och sesamknäckebröd med havssallt och citronvatten. Till salladen har jag använt: babyspenat, fetaost, stjälkselleri, chorizokorv och 1 kokt ägg som är mosat med 1 tsk smör.



Eftersom detta var en helg meny för mig så lyxade jag till det extra med kaka som efterrätt efter middagen. Men detta är kakor som varken innehåller fett eller socker. Receptet på kakorna Ica förlagets hembakat och ursprungsrecepet heter Califoniakakor. I det receptet ingår det brun farin som jag har valt bort.

1 msk maizena
1 krm salt
2 äggvitor
1 dl hackade valnötter
1 dl pumpakärnor

klicka ut på en plåt och grädda i 150 grader i ugnen i 15 minuter.

Jag mätte mig idag och mycket glad var jag över resultatet som sakta hade rört sig några centimeter  nedåt på några ställen. Det blev ett långt inlägg idag det längsta på länge. På återseende/ Susanne






1 kommentar: